Azərbaycan Açıq Hökumət Platformasının üzvü İctimai Maraqlar Naminə Vətəndaş Təşəbbüsləri İB AR Prezidenti yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının dəstəyi ilə “Açıq Hökumətin Təşviqinə dair Hökumət-Vətəndaş Cəmiyyəti Dialoqu Platformasına institusional və proqram dəstəyi” layihəsini icra edir. Layihə çərçivəsində korrupsiyaya qarşı mübarizə, şəffaflıq və hesabtlılıq, yaxşı idarəetmə sahəsində ixtisaslaşmış QHT rəhbərləri və ekspertlərindən seriya müsahibələr alınır.
Açıq Hökümət TV-nin növbəti müsahibi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası katibliyinin Elektron xidmətlər və daxili nəzarət bölməsinin rəhbəri Nədimə Rəhimli oldu.
- Nədimə xanım Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi, bu sahələrdə, maarifləndirmə, məlumatlandırma, qeyd edilən sahələrdə QHT-lərin bilik və bacarqılarının artırılmasını hər zaman diqqət vərkəzində saxlayır və prioritet istiqamətlərindən biri kimi bəyan edib. Son 3, yaxud 5 ildə bu istiqamətlər üzrə QHT layihələrinin maliyyələşdirilməsiylə bağlı statistik məlumatlar təqdim etməyinizi xahiş edirik.
Korrupsiyaya qarşı mübarizə, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi və qeyd etdiyiniz digər məsələlər Şuranın yarandığı gündən hazırkı vaxta qədər fəaliyyətinin prioritet istiqamətlərindən biri olmuşdur. Bildirmək istərdim ki, 2016-cı ildə “Açıq hökumətin təşviqinə dair 2016-2018-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı”nda nəzərdə tutulmuş və QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının üzərinə düşən tədbirlərin həyata keçirilməsi ilə bağlı koordinator vəzifəsini icra etmişəm və görülən işlər haqqında statistik məlumatları paylaşmadan öncə qeyd edim ki, Şura “Milli Fəliyyət Plan”ından irəli gələn öhdəlikləri yerinə yetirərkən şəffaflıq , hesabatlılıq məsələri Şuranın hır il elan etdiyi müsabiqələrdə əsas mövzu istiqamətləri olmuşdur. 2016 -ci ilə nəzər salsaq, bu istiqamətdə üç müsabiqə mövzusu olmuşdur ki, bunlarda şəffaflıq və institusional məsələlər, açıq hökümətin təşviqi və mədən sənayesində şəffaflığın artırılması, “Açıq Hökümətin təşviqinə dair 2016-2018 –ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı”ndan irəli gələn məsələlər üzrə təşəbbüslərdir ki, ümumilikdə Şura tərəfindən 27 layihə maliyyələşdirilmişdir. 2017-ci ildə də həm açıq hökümətin təşviqinə dair , həm də ictimai nəsarət və şəffaqlıq məsələlərinə dair 29 layihə Şura tərəfindən dəstəklənmişdir. 2018-ci ilə nəzər yetirsək, açıq hökümətin təşviqi üzrə, hasilat sənayesində şəffaqlıq sisteminin inkişafı, hasilat sənayesində şəffaflıq prosesləri və hesabatları barədə geniş ictimaiyyəti məlumatlandırılmasına dair istiqamətlər üzrə 30 layihəyə maliyə dəstəyi göstərilmişdir.
2019-cu ildə açıq hökümətin təşviqi və korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində tədqiqatların aparılması üzrə 7 QHT layihəsi maliyələşdirilmişdir. Ümumilikdə isə 2016-2019-cu illər ərzində 67 QHT layihəsinin maliyyələşdirilməsinə 501 min 900 manat maliyyə vəsaiti ayrılmışdır. Həmçinin qeyd etmək istərdim ki, 2016-2019-cu illərdə Şura tərəfindən maliyələşən layihələr çərçivəsində 10 min 266 nəfər bu layihələrdən faydalanmışdır, benefisarı olmuşdur, 1341 təlim olmaqla 8883 müxtəlif növ tədbirlər həyata keçirilmişdir.
Və cari, 2020-ci ildə keçirilən qrant müsabiqələri üzrə 513 QHT layihəsi qalib olmuşdur. Onlardan 201 layihə müxtəlif növ birdəfəlik yardımlara (ərzaq, tibbi ləvazimat, noutbuk, planşet və sairə ) yönəlib. Vurğulamaq istərdim, 2020-ci ildə digər illərdən fərqli olaraq QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası müsabiqələri birbaşa özü, fərdi qaydada deyil, müxtəlif dövlət qurumları ilə həyata keçirdi. Korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində bu ilki müsabiqə Korrupsiya ilə mübarizə üzrə komissiya ilə baş tutdu və qalib olan 5 layihəyə 46 min 500 manat maliyə vəsaiti ayrıldı.
Lakin Şura bununla da kifayətlənmədi. 2020-ci ilin birinci yarısında qəbul edilən yeni Milli Fəaliyyət Planına görə Şuranın üzərinə düşən öhdəliklərə əsasən Şura tərəfindən ilin ikinci yarısında daha iki müsabiqə təşkil olundu. Bu müsabiqələrdən biri Açıq hökümətin təşviqi, digəri isə ictimai nəzarətin təşkili üzrə istiqamətlər idi. Açıq hökümətin təşviqi üzrə 10 layihə seçildi və 90 min maliyə vəsaiti ayrıldı, ikinci istiqamət üzrə 2 layihə dəstəkləndi və 23 min manat vəsait ayrılıb.
- Əvvəlki sualda qeyd olunan istiqamətlər üzrə QHT-lər daha çox hansı fəaliyyətlərə üstünlük verirlər. Bu sahədə hansı aparıcı meylləri müşahidə etmisiniz?
QHT-lər həyata keçirdikləri layihələrdə əsasən maarifləndirmə işlərinə üstünlük verirlər. QHT-lər müxtəlif sahələrdə maarifləndirmə işləri həyata keçirirlər. Dövlət qurumlarından fərqli olaraq QHT -lərin əhatə dairəsi və potensialı genişdir. Maarifləndirmə işləri müxtəlif şəkildə aparılır – təlimlərin, tədbirlərin keçirilməsi, metodiki, məlumatlandırma vəsaitlərinin nəşri, sosial çarxların hazırlanması və sairə. Bundan əlavə, korrupsiyaya qarşı mübarizə istiqamətində aparılan fəaliyyətdirsə , o zaman vətəndaşlar arasında rəy sorğusunun aparılması, tədqiqatların, monitorinqlərin aparılması kimi maarifləndirmə işləri həyata keçirilir.
Hal- hazırda ictimai nəzarət istiqaməti üzrə İctimai Şuraların fəaliyyətinin monitorinqi aparılır və müxtəlif hesabatların hazırlanması da həyata keçirilir. Bildirim ki, hazırda mərkəzi icra hakimiyyəti orqanları yanında on bir İctimai Şura fəaliyyət göstərir. Həmçinin beynəlxalq təcrübənin araşdırılması və metodik formada nəşri istiqamətində də QHT tərəfindən işlər görülür.
- Bilirik ki, Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurası hər bir layihənin həyata keçirilməsini analiz edir, qiymətləndirir. Korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahələrində layihələr icra edən QHT-lərin öz peşəkarlıq səviyyəsi necədir. Son 3 ili müqayisə etsək, peşəkarlıq səviyyəsini, mövcud dinamikanı necə dəyərləndirərdiniz?
Bildiyiniz kimi, QHT-lər müxtəlif sahələr, istiqamətlər üzrə ixtisaslaşıblar. Korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahələri üzrə xüsusi ixtisaslaşma prosesi də yavaş-yavaş olsa da gedir. Belə ki, bu sahədə (Korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi) hər bir QHT iştirak edə bilmir. Çünki qeyd etdiyiniz sahələr üzrə müsabiqələrə təqdim olunan layihələrin ilkin mərhələdə ekspertiza zamanı aydın olur ki, QHT bu istiqaməti üzrə ixtisaslaşıb ya yox. Qeyd edim ki, artıq müxtəlif QHT -lər var ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahəsində peşəkar fəaliyyət göstərirlər. 2016-cı ildə Şuranın təşəbbüsü ilə ilk olaraq 9 dövlət qurumu və 31 QHT iştirakı ilə Açıq hökümətin təşviqinə dair Hökümət-Vətəndaş Cəmiyyəti Dialoqu Platforması yaradılmışdır. Və bu illər ərzində Platformaya üzv olan QHT-lərin sayı artmaqdadır və həmin QHT-lər, hansılar ki, yüksək potensiala sahibdilər və korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahəsində aktiv fəaliyyət göstərirlər, Şuranın adı çəkilən istiqamətləri üzrə elan etdiyi müsabiqələrdə iştirak edirlər.
- Xeyli müddət ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə, Açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahələrində icra edilən layihələrin icrasında kuratorluq etmisiniz, layihələrə kənardan, “donor gözü” ilə baxmaq imkanınız olub. QHT-lərə nə tövsiyyə edərdiniz?
İlk olaraq qeyd edim ki, kurator olsam da bir başa layihələrin icrasına nəzarət etməmişəm, layihələrin idarəedilməsi bölməsinin əməkdaşları nəzarəti həyata keçiriblər. Amma ümumilikdə, əlbətdə ki , problemlər var. Amma problemlər yalnız açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahələrində icra olunan layihələrdə mövcüd deyil, digər istiqamətlərdə də müxtəlif səpgili problemlər olur.
Mən öncədə də vurğuladım ki, açıq hökumət islahatları, ictimai nəzarət, şəffaflıq və hesabatlılığın artırılmasına yardım göstərilməsi sahələri spesifik sahələr olduğundan bəzən layihələrin yazılışında artıq biz bu problemləri görürük. Misal üçün, layihədə problemin təsviri ilə bağlı məlumat hansısa mənbədən kopyalanmış məlumatdır, bu isə o deməkdir ki, layihəni təqdim edən QHT bu sahədən, bu məsələdən xəbərsizdir. Haradansa məlumat kopyalayıb layihəyə qoymaqla layihənin həyata keçirilməsini istəyir, lakin ilkin mərhələdə layihə seleksiyadan keçmir. Digər bir problem layihənin davamlılığın təmin olunmamasıdır, bu problemi bütün sahələrə şamil etmək olar. Məlumdur ki, Şura tərəfindən maliyələşdirilən layihələrin icra müddəti 2-8 aydır. Layihə bitdikdən sonra QHT bu sahədə heç bir iş görmür. Və belə çıxır ki, bəzi QHT-lər layihədən layihəyə işlər görür. Amma elə QHT-lər də var ki, heç bir layihə olmadan belə il boyu işləyirlər.
Və QHT – lərə əsas tövsiyyəmiz layihələrin davamlığının təmin olunması ilə bağlıdır. Çünki ictimai nəzarətin təşkili, korrupsiya qarşı mübarizə məsələlər hər zaman aktualdır və cənab Prezident öz çıxışlarında da QHT-ləri, vətəndaş cəmiyyəti institutlarını çağırır ki, ictimai nəzarəti qorusunlar, ictimai nəzarətin təmin olunmasında bir başa iştirakçı olsunlar. Ona görə də, QHT-ləri səsləyərdik ki, bu sahələrdə daha çox iş görsünlər. Rast gəldiyimiz daha bir problem benefisar qrupunun düzgün seçilməməsi, icra edilən layihələr haqqında geniş ictimaiyyətin məlumatlandırılmamasıdır. Və yenə də QHT-lərə tövsiyyə edərdik ki, həyata keçirdikləri layihələrlə bağlı KİV vasitəsilə ictimaiyyətə məlumat versinlər.
- QHT Şurası özü bir dövlət qurumu kimi şəffaflıq və hesabatlılığın təmin olunmasında hansı addımlar atır?
Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası yarandığı ilk gündən etibarən əsas prinsiplərindən biri şəffaflığın tam qorunması olmuşdur və bu istiqamətdə də hər dövrün tələbinə uyğun olaraq hər il müxtəlif istiqamətlərdə tədbirlər həyata keçirmişdir. Şuranın şəffaqlığın təmin edilməsi ilə bağlı bir misal gətirim. 2019 –cu ildə SƏLİS sistemi yaradıldı və tam əminliklə deyə bilərəm ki, QHT sahəsində Azərbaycan brendi oldu. QHT ilə qurum arasında heç bir canlı təmasın olmaması və obyektivliyin, şəffaflığın tam qorunmasını təmin edən bir sistem ilk dəfə olaraq Azərbaycanda QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası tərəfindən tətbiq olundu. SƏLİS-in yaranmasından bir il keçməsinə baxmayaraq sistem özünü tam doğruldub. SƏLİS həm neqativ amillərin yaranmasının qarşını aldı, həm də əlçatanlığı , rahatlığı təmin etdi. Beləki respublikanın müxtəlif yerlərində QHT-lər fəaliyyət göstərir və onların paytaxta gəlib-getmələri vaxt alırdı, maddi xərclərə yol açırdı və sairə problemlər yaradırdı. SƏLİS yaradıldıqda isə bu məsələlər aradan qaldırıldı. QHT- lər tam elektron şəkildə müsabiqələrə müraciət edə bilirlər, layihələrini göndərə bilirlər. 2020-ci ildən isə hətta müqavilələrini də elektron şəkildə bağlaya bilirlər.
Hazırda layihələrin yekun dövrüdür və QHT-lər həyata keçirdikləri layihələrin maliyyə və yekun aktlarını da elektron şəkildə bağlanır. Bundan başqa SƏLİS-in yaradılması QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının katibliyinin əməkdaşları ilə QHT-lər arasında aparılan bütün yazışmalar elektron olaraq sistemləşdirildi və nəzarət həyata keçirildi. Hesabatlılığın təmin olunmasə məqsədilə də Şuranın rəsmi internet saytında “Hesabatlar” bölümü var ki, burada Şuranın dövrlər üzrə, illik fəaliyyəti barəsində hesabatlar yer alır.
Şura təxminən 20 yaxın Dövlət proqramlarının, Milli Fəaliyyət Planın iştirakçısıdır və saytda olan “Dövlət Proqramları” bölməsində fəaliyyəti barəsində hesabatlar yer alır. Maliyyə şəffaflığının təmin olunması üçün yenə də internet saytında Şura Katibliyin büdcəsi və büdcə bölgüsü ilə bağlı məlumatlar var. Şura bununla da kifayətlənmir, ən azı ildə bir dəfə geniş ictimaiyyətə , KİV-ə ötən il ərzində gördüyü işlər barəsində hesabat tədbiri həyata keçirir. Şikayətlər və təkliflərlə bağlı 2016-cı ildə Şura “1672” nömrəli Qaynar xətti istifadəyə verdi. Xüsusi olaraq qeyd etmək istərdim ki, SƏLİS sistemi sayəsində COVİD-19 pandemiyası dövründə QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının fəliyyətini təşkil edə bildik.
Bu dönəmdə QHT-lərin də fəaliyyəti təqdirəlayiq fəaliyyət göstərdilər. QHT-lər ictimai nəzarət, maarifləndirmə işlərini həyata keçirdilər. QHT-lər layihə çərçivəsində nəzərdə tutulan, lakin karantin rejiminə görə keçirilməsi mümkün olmayan kütləvi tədbirlərə ayrılmış vəsaitlərə pandemiyadan zərərçəkən ailələrə ərzaq yardımların, tibbi maska və spirtlərin və sairə yardımların paylanılmasını həyata keçirdilər. Birdəfəlik ərzaq yardımlarının göstərilməsi zamanı da şəffaflığın təmin olunması məqsədilə Şura qərar qəbul etdi ki, bu yardımların da paylanılması poşt vasitəsilə həyata keçirilsin.Daha sonra qutularda paylanılan ərzaq yardımlarını ərzaq kuponları formasında göstərilməsinə qərar verildi. Çünki ərzaq qutularının hazırlanması, daşınması maliyyə resursu tələb edir, artıq xərclərin qarşısı alınması üçün və həmin xərclərə sərf olunan maliyyə vəsaitinə daha çox insan yardım göstərilməsi məqsədilə də məhz ərzaq kuponu şəklində birdəfəlik ərzaq yardımları həyata keçirildi.